tänkte på en sak..

Invandrare eller inte..

jag finner det väldigt intressant att jag inte ser döva med utländskt bakggrund som invandrare utan som döva eller någon som jag känner..

ibland kan det hända att jag säger : svartskalle eller invandrare, neger då finns det de som är mörkhyade eller är invanmdrare i närheten. då får jag tänka till snabbt och be om ursäkt.

det beror nog på att döva med invandrar bakgrund blir verkligen försvenskade att de smälter in och delar med dövkulturen och talar svenskt teckensspråk flytande , allt det.

jag ser dem som svenskar, faktiskt. 

jag är stolt över att de får vara med oss och chansen att delta i vårt samhälle och med på köpet lära sig vårt språk och kultur, massor annat. med tanke på de "hörande" invandrare får inte samma chans , de hamnar utanför.

Kommentarer
Postat av: linda & azi

så sant! :)

2011-03-04 @ 08:52:04
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Josannah

intresserant!

Därimot gör inte jag, jag ser dom som invandrare även om de är döva.

2011-03-04 @ 15:46:40
Postat av: Emms

har tänkt framochtillbaka efter vad jag läst här och på facebook. (ja jag stalkar dig) haha. nej men allvar, har funderingar, är du döv? antar att du inte är heldöv utan att du hör litegrann, tycker det är mycket intressant. om du vill får du gärna berätta och förklara för mig :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0